Så utvecklade Husqvarna Construction sitt inhouse-team

Att utveckla ett starkt varumärke i dagens medieklimat kräver en ständig närvaro. Med det som bakgrund såg Husqvarna Construction behovet av att utveckla sin marknadsavdelning för att bättre kunna styra sin marknadsföring och omfattande produktion. Vi tog en pratstund med David Hagström, Brand and Marketing Director och Emma Lefler, Senior Project Manager Marketing Communication.

Utmaningen
– Det är viktigt att ha en tydlig strategi innan man bygger ett inhouse-team. Vad ska vi lösa för problem, vad vill vi uppnå? Man behöver också ha en plan för hur man hanterar befintliga partners, både interna och externa, poängterar David.

Därefter är det avgörande att hitta personer med rätt bakgrund och kunskap. Vi har bara ett team och då gäller det att vi klickar med varandra och har rätt kompetens. Man kan inte räkna med att hitta en schweizisk armékniv som kan allt, de personerna finns knappt. Satsa på specialister när du rekryterar. 

En annan stor utmaning är att hitta en modell och arbetsprocess som liknar reklambyråns, utan att tappa förankringen i den verklighet vi lever i som ett stort internationellt bolag. 

Lösningen
– Det har varit en process med en plan som sträcker sig över några år där vi steg för steg format vår marknadsavdelning. Under resans gång har vi fått stöttning av Competence Club avseende arbetsprocesser och vilka kompetenser som behövs. Därefter rekryterades rätt personer till inhouse-teamet, från art director och engelsk copywriter till projektledare och digital specialist. Deras kontakter i reklambyråvärlden och förståelsen för vad som lockar duktiga kreatörer och projektledare har förstås underlättat i arbetet med att hitta rätt medarbetare, säger David.

Emma och David.

Resultatet
– Idag består vårt inhouse-team av nio personer och vi samarbetar parallellt med externa byråer. Vårt uppdrag är att tolka uppdragsbriefen, komma med återspel, definiera budskapen och bestämma hur vi exempelvis ska lansera en ny produkt, både kreativt och i vilka kanaler, säger Emma.

– En stor fördel är att vi nu är väldigt flexibla. Vi sitter nära produkten och får en större förståelse för affären och uppdraget. Samtidigt är det viktigt att kompassnålen är rätt inställd när det kommer till varumärkets tonalitet, känsla och personlighet. Vi måste hela tiden vara relevanta utan att tappa den röda tråden och har idag en mycket bättre fingertoppskänsla för detta, understryker David.

– Det finns flera skillnader mellan en reklambyrå och ett inhouse-team på marknadsavdelningen. Något som är särskilt tydligt är att mina uppdragsgivare är mina kollegor. Tillsammans bygger vi en organisation där vi har full kontroll på våra jobb och budget. Det skapar en trivsam och inspirerande arbetsmiljö vilket är väldigt roligt. Dessutom älskar jag maskiner och att jobba med proffs, tillägger Emma.

 

Om Husqvarna Construction
Husqvarna Construction, en del av Husqvarnakoncernen, är en ledande tillverkare av innovativ utrustning och diamantverktyg inom byggbranschen. Portföljen omfattar maskiner, lösningar, tjänster och diamantverktyg för proffs som arbetar med hårda material som betong och sten. Husqvarna Construction hjälper och servar kunder i mer än 70 länder.
Om Competence Club
Competence Club arbetar nära sina uppdragsgivare med ledarskaps- och organisationsutveckling samt rekrytering och interim inom management, marknad och sälj. Vårt syfte är att hjälpa våra uppdragsgivare att bygga en transparent och hållbar kultur som bidrar till att stärka deras varumärke.

För mer information:

Daniel Erixson

Employer Branding & Business Development