Att tänka på inför ditt employer branding-projekt

Det pratas mycket om employer branding, så vi passar på att ta ett snack med Jonas och Daniel för att få deras syn på ämnet.

Hej killar! Hur ser ni på CC på employer branding?
– Vi brukar vara av åsikten att man inte ska göra saker svårare än vad de är och det gäller även här, säger Daniel. Det handlar om marknadsföringen av dig som arbetsgivare. Enkelt sett kan det beskrivas i tre punkter:

  • Definiera företagets bärande idé och hur denna gör skillnad gentemot andra liknande företag på marknaden.
  • Attrahera rätt människor som också tror på den bärande idén.
  • Sist men inte minst, få dessa människor att vilja stanna kvar och tillsammans utveckla företaget över tid. 


Vad ska man tänka på inför ett employer branding-projekt?
– Man måste komma ihåg att arbetsgivarvarumärket och företagets varumärke i grund och botten är samma sak, men med avgränsningen att vi här riktar oss mot en specifik målgrupp: våra nuvarande och framtida medarbetare. Att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke behöver alltså göras inifrån och ut, man behöver vara ärlig mot sig själv och vem man är. Det blir inte trovärdigt om man klistrar på en fasad, fortsätter Jonas.

– Detta innebär också att HR och marknad måste gå hand-i-hand genom arbetet med arbetsgivarvarumärket. Många gånger blir detta ”ett HR-projekt” då det rör medarbetarna, men risken är då stor att resultatet inte helt stämmer överens med företagets varumärke.

Hur kan ni som rekryteringsbyrå bistå i det arbetet?
– Vi på Competence Club erbjuder varumärkesbaserade rekryteringar och interimslösningar men tillsammans med vårt systerföretag, varumärkesbyrån Brand Club, hjälper vi också våra uppdragsgivare att definiera och implementera deras arbetsgivarvarumärke. För oss är det en styrka då vi som samarbetspartner har kunskap och erfarenhet av både HR- och varumärkesarbete, avslutar Daniel.

Behöver du hjälp att definiera nuläget och komma vidare? Hör av dig till Daniel för ett förutsättningsfullt och kostnadsfritt möte.

Om Competence Club
Competence Club arbetar nära sina uppdragsgivare med ledarskaps- och organisationsutveckling samt rekrytering och interim inom management, marknad och sälj. Vårt syfte är att hjälpa våra uppdragsgivare att bygga en transparent och hållbar kultur som bidrar till att stärka deras varumärke.

Söker du nya medarbetare till företaget? Eller är du en blivande medarbetare som nya utmaningar? Hör av dig till oss. Vi matchar rätt person med rätt varumärke.

För mer information:

Daniel Erixson

Employer Branding & Business Development